Nakon pokretanja prvog natječaja Europske prijestolnice maloprodaje (ECoSR) u srpnju, Europska komisija objavila je devet gradova finalista koji će se natjecati u završnoj fazi za titulu Europske prijestolnice maloprodaje 2026. Tom novom inicijativom EU-a prepoznaju se mali, srednji i veliki gradovi koji su izvrsni u pružanju potpore maloprodavačima, oživljavanju gradskih središta i poticanju poduzetništva, održivosti i inoviranja.
Devet finalista
Nakon faze ocjenjivanja, koju je proveo stručni sud u četiri ključna područja: održivost, poduzetništvo i angažman u zajednici, digitalizacija te urbana vitalnost,devet finalista u svakoj od triju kategorija su (abecednim redoslijedom):
GRADOVI PREDVODNICI (mali gradovi s 5000 – 50 000 stanovnika):
Makarska, Hrvatska – njezina maloprodajna scena malih poduzeća obuhvaća priobalno područje, stari grad i središte grada. Programi za oživljavanje i kulturni događaji podržavaju održivost i rješavaju problematiku preopterećenosti turizmom i sezonalnosti.
Silandro, Italija – taj grad objedinjuje pješačko povijesno središte i duge tradicije maloprodaje i tržnica. Lokalni savezi i kulturne inicijative promiču inoviranje, solidarnost i spori turizam.
Silla, Španjolska – Silla ima snažnu maloprodajnu mrežu koja ima potporu kroz svoju regionalnu povezivost i lokalni identitet. Programi modernizacije, održivosti i digitalizacije ojačavaju konkurentnost i obnovu.
DINAMIČNI GRADOVI (gradovi srednje veličine s 50 000 – 250 000 stanovnika)
Braga, Portugal –njezino povijesno središte i snažna baza u vidu malih prodavaonica podržavaju stabilan rast maloprodajnog sektora. Digitalni okruzi, pješačke zone i kulturni događaji jačaju inoviranje i urbanu živost.
Caldas da Rainha, Portugal – povijesno središte i otporni mali maloprodajni sektor oblikuju život zajednice i lokalni identitet. Kulturne inicijative, digitalni programi i održiva mobilnost ojačavaju njegovu dugoročnu živost.
Fuenlabrada, Španjolska – Fuenlabrada je mješavina povijesnog središta s aktivnim susjednim dijelovima grada s maloprodajom, uz potporu brojnih malih ustanova. Općinske inicijative i inicijative u zajednici predvode digitalizaciju, održivost i obnovu.
VIZIONARSKI GRADOVI (veliki gradovi s više od 250 000 stanovnika):
Barcelona, Španjolska – taj grad svoj identitet gradi oko maloprodaje, povezujući gospodarstvenu živost sa životom u susjedstvu i društvenom kohezijom. Njegov Strateški plan za maloprodaju predvodi digitalizaciju, održivost i snažnu suradnju između javnog i privatnog sektora.
Utrecht, Nizozemska – Utrecht je mješavina povijesnog šarma i žive maloprodajne scene vođene malim i srednjim poduzećima koja jača lokalni identitet. Jasne politike i partnerstva u zajednici daju potporu inovacijama, digitalizaciji i urbanoj živosti.
Zaragoza, Španjolska – objedinjuje povijesne ulice s novim okruzima i naprednim centrima uz gustu maloprodajnu mrežu. Njezina urbana nadogradnja i podrška za male radnje osiguravaju dugoročnu prilagodljivost i rast.
Sljedeći koraci: Svečana dodjela i pogodnosti
Svi gradovi finalisti predstavit će svoje kandidature pred europskim stručnim sudom, a tri grada pobjednika (po jedan u svakoj kategoriji) bit će izabrani i objavljeni na događaju Nagrade za europske prijestolnice maloprodaje 2026. 28. siječnja 2026. u Bruxellesu. Oni će dobiti priznanje širom EU-a kao Europske prijestolnice maloprodaje 2026., pristup Programu razmjene za maloprodaju između gradova s popisa gradova koji su ušli u uži izbor te posebno prilagođen promotivni paket, koji uključuje profesionalni videozapis, promidžbeni događaj i medijsku vidljivost diljem EU-a tijekom cijele 2026.
Europske prijestolnice maloprodaje (ECoSR) inicijativa je Europske unije koju je pokrenuo Europski parlament i realizirala Europska komisija, a svrha joj je odati priznanje gradovima koji su pokazali iznimnu podršku trgovcima na malo i dinamična gradska središta. Mali maloprodajni trgovci ključni su za lokalna gospodarstva jer stvaraju dinamična susjedstvai, čuvaju kulturni identitet i grade ekonomsku otpornost kroz bliske veze s lokalnim poduzećima i potrošačima.

