Nakon tri godine zabrane međuvremene regulacije, Vlada RH odlučila je ne obnoviti Uredbu o najvišim maloprodajnim cijenama naftnih derivata. To znači da od danas poslovne politike cijena u potpunosti prepuštaju tržištu – distributeri će formirati cijene prema vlastitom nahođenju.
Posljednja dva tjedna, od 1. srpnja do 14. srpnja, cijena Eurosupera bila je ograničena na 1,45 eura.
Ovako se danas kreću cijene Eurosupera:
Cijene Eurodizela bile su ograničene na 1,38 eura.
Ovako se danas kreću cijene Eurodizela:
Cijene plavog dizela bile su ograničene 0,78 eura.
Ovako se danas kreću cijene plavog dizela:
Ministar gospodarstva, Ante Šušnjar, tvrdi da je globalno i regionalno tržište nafte stabilno, te da više nema drastičnih oscilacija koje su zahtijevale državnu regulaciju. Istaknuo je da nema veze s turističkom sezonom, niti je inicirano zbog nje.
Naglasio je da se ne očekuju značajna poskupljenja, a moguće je čak i blago pojeftinjenje pojedinih derivata. Na spremnik od 50 litara razlike bi, prema njegovim očekivanjima, mogle biti do 50 centi . Također, Vlada je i dalje spremna reaktivirati uredbu ako distributeri počnu neopravdano dizati cijene.
Ina pozdravlja odluku kao „korak prema dugoročno održivom i tržišno orijentiranom poslovnom okruženju“, očekuje veću fleksibilnost, bolju uslugu i novu ulaganja.
Petrol ističe kako liberalizacija omogućuje ulaganja u obnovljive izvore, infrastrukturu i digitalizaciju; već su postavili preko 100 električnih punionica te solarne i vjetroprojekte .
Ukidanje uredbe vrlo vjerojatno znači i povratak viših cijena goriva na autocestama, što je bilo pravilo prije regulacije. Tradicionalno, distributeri na autocestama formiraju veće marže – i sada će moći bez prepreka.
Energetski stručnjak Igor Grozdanić smatra da se ne očekuje nagli porast cijena: “Sumnjam da će cijene goriva narasti značajno. … Mi imamo među najnižim cijenama goriva u čitavoj Europi.” Također upozorava: ako to ipak naprave, Vlada će uredbu vratiti.
Situacija | Mogući scenarij |
---|---|
U gradskim područjima | Cijene će se uskladiti na razini konkurencije – moguće blago pojeftinjenje, ali i blago poskupljenje. Razlika po spremniku ~50 centi. |
Na autocestama | Očekuje se veća marža – vozači mogu plaćati više, uz slobodnu politiku tvorbe cijena. |
Državna reakcija | Vlada i dalje nadzire tržište – ako se pojave neopravdani udari na standard građana, uredba može biti vraćena. |
Dugoročno | Distributeri očekuju veća ulaganja u zelenu infrastrukturu (punionice, solarno, vjetar), što bi moglo koristiti krajnjim korisnicima. |