Gong i GOOD inicijativa oštro se protive najavljenoj reformi srednjih strukovnih škola prema kojoj će predmet Politika i gospodarstvo biti izbačen iz obaveznog dijela kurikuluma. Ovaj je predmet jedan od rijetkih prostora unutar kurikuluma strukovnih škola koji je mladima pruža obrazovanje o demokraciji, političkom sustavu Hrvatske, političkoj kulturi i participaciji te razvija kod njih demokratske vrijednosti i stavove, koje su nužne kako bi odgovorno sudjelovali i doprinosili društvenom i političkom životu svoje zajednice.
Strukovne škole pohađa gotovo 70 posto hrvatskih srednjoškolaca. Oni, prema istraživanju o političkoj pismenosti maturanata i maturantica iz Hrvatske, ostvaruju lošije rezultate kod ispitivanja političkih znanja i vještina nego njihovi vršnjaci gimnazijalci. Usto, odrastaju u društvu u kojem građani sve manje vjeruju u demokraciju, imaju nisko povjerenje u institucije i medije, a sve su izloženiji dezinformacija i teorijama zavjere.
Prema novom prijedlogu, Politika i gospodarstvo postaje obvezan modul samo za pomoćna trogodišnja zanimanja. Reformom je zamišljeno da budući pomoćni kuhari ili pomoćni krojači kao i druga pomoćna zanimanja imaju obvezni predmetni kurikul/modul dok je za većinu strukovnih zanimanja (primjerice automehatroničarima, električarima, cvjećarima) Politika i gospodarstvo definiran kao modul koji može biti obvezni, izborni ili fakultativni. Koji od ovih oblika će biti ponuđen učenicima pojedine škole ovisit će o odluci ravnatelja.
No ima tu nekih nelogičnosti za koje do sada nadležno Ministarstvo znanosti i obrazovanja nije ponudilo objašnjenje. Primjerice, kurikulumi predviđaju da monteri strojarskih konstrukcija imaju Politiku i gospodarstvo kao obvezni modul dva sata tjedno, dok će mehaničarima poljoprivredne mehanizacije isti predmet biti ponuđeni u vidu izbornog modula od dva sata nastave tjedno.
Gong i GOOD smatraju izuzetno opasnim izbacivanje ovog predmeta iz nastave jer će takva odluka imati dalekosežne posljedice u vidu srozavanja ionako krhke demokratske političke kulture.
Pozivamo Ministarstvo znanosti i obrazovanja i ministra Radovana Fuchs da objasne nelogičnosti koje smo detektirale. Tražimo da objasne javnosti na osnovu kojih kriterija su selektirali strukovne škole i odlučili koji učenici će učiti i u kojem obliku Politiku i gospodarstvo, a koji neće.
Smatramo važnim modernizirati strukovne škole i obrazovati mlade tako da svojim znanjem i vještinama budu kompetentni na tržištu rada, ali ne smijemo zaboraviti da su oni i građani i građanke koje treba educirati o njihovim političkim pravima. Obrazovni sustav treba pripremiti učenike i učenice za donošenje slobodnih i informiranih odluka te za aktivno sudjelovanje u procesu odlučivanja. Potrebno je da se mlade uči kritički promišljati kako bi mogli propitivati i razumjeti društvene procese i događaje. Ako ih zakinemo za predmete u kojima se to uči i usmjeravamo ih samo strukovnom obrazovanju, zakidamo ih za budućnost i ne obrazujemo aktivne građane i građanke, već isključivo radnike i radnice bez građanskih kompetencija.
Osim Politike i gospodarstva, na meti ove reforme su i drugi predmeti: Fizika, Kemija i Biologija čiji će sadržaji biti integrirani u modularnu nastavu, dok kao predmeti (ali u smanjenom obujmu) ostaju Hrvatski i strani jezik, TZK, Etika, Vjeronauk te Povijest i Geografija.
Pozivamo građane i građanke da spriječe ukidanje Politike i gospodarstva u strukovnim školama tako što će ostaviti vlastite komentare, kao i podržati one od Gonga i članica GOOD inicijative, na E-savjetovanju.
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?