Prije četrdeset godina gotovo nitko izvan New Yorka nije čuo za hip-hop, sve dok članovi grupe Sugarhill Gang nisu odlučili snimiti svoje rime i time nesvjesno pokrenuli ono što će postati dominantan glazbeni pravac i komercijalna snaga.
Rezultat njihova truda bio je hit “Rapper’s Delight”, komercijalni početak nezaboravnog doba glazbe.
Nekoć gotovo nepoznati stil fokusiran jedino na nastupe uživo u Bronxu, rap i hip-hop danas su najutjecajniji žanr u suvremenoj glazbi.
“Nisam ni slutio da će doseći ovakve razmjere”, kaže Grandmaster Caz, legenda ranog hip-hopa koji jedan od autora “Rapper’s Delighta”.
“U ono doba bili smo obeshrabrivani da se bavimo hip-hopom jer ga nitko nije cijenio”, dodaje.
Njihov singl je, međutim, požnjeo golem uspjeh i postao globalna senzacija prodana u milijune primjeraka.
Godine 2011. “Rapper’s Delight” uvršten je čak i u katalog prestižne Kongresne knjižnice, koja čuva sve važno za američku kulturu.
“Snimanje te ploče najpametnija ja stvar koja se hip-hopu mogla dogoditi”, rekao je Master Gee, drugi član grupe.
“Komercijalno, mi smo bili prvi iz naše vrste. Sletjeli smo na Mjesec, ako hoćete”, kaže Master Gee.
Na samom početku, glazbena karijera nije nužno bila njegov cilj. “Htio sam doći do cura”, priznao je.
Pionir rapa, kojemu je danas 57 godina, tada je bio u završnoj godini srednje škole i nastupao je na kvartovskim tulumima.
“Sve stihove koje sam pisao, pisao sam zato da ljudi znaju koji sam ja od trojice u bendu”.
U tim danima hip-hop je bio kulturni pokret u povojima koji se vrtio oko četiri elementa: plesa, grafita, vokala i miksanja ploča na gramofonima što su radili DJ-evi.
“Majstori ceremonije”, odnosno MC-jevi, na početku su bili na pozornici isključivo kao podrška DJ-evima, ali kasnije su postali prave zvijezde žanra.
Hip-hop neke je elemente izvukao iz diska i funka pa tako “Rapper’s Delight” sadrži čuvenu bas dionicu iz pjesme “Good Times” grupe Chic koju će godinu kasnije semplirati i Queen za “Another One Bites the Dust.”
Rani rap i hip-hop bili su fokusirani na “mir, ljubav, jedinstvo i zabavu” – kombinaciju koja je stvarala festivalsku atmosferu. Ali i to će se uskoro promijeniti.
U povodu četrdesete godišnjice hip-hopa otvoren je i njegov muzej u Washingtonu. Na otvorenju su nastupili Sugarhill Gang i još jedan rodonačelnik pravca, Melle Mel.
On je kao dio grupe Grandmaster Flash and the Furious Five suautor još jednog kamena temeljca cijelog žanra, pjesme “The Message”.
Objavljen 1982., bio je to prvi rap singl posvećen životu u getu i siromaštvu.
Društveno angažirane pjesme nakon toga će biti osnova rapa.
Melle Mel danas govori kako je samo pokušao “nešto drugo, izvan tadašnjeg kalupa i bazičnih hip-hop rima, uglavnom o djevojkama”.
Iako je danas smatraju jednom od najvažnijih hip-hop pjesma uopće, u ono doba teško da bi se mogla nazvati hitom.
“Nitko nije vjerovao u tu ploču. Niti ja nisam mislio da će biti popularna, zato što je bila ozbiljna”.
Pjesma je s vremenom postala senzacionalna, a grupa Grandmaster Flash and the Furious Five postat će 2007. prvi reperi uvršteni u Rock and Roll kuću slavnih, panteon popularne američke glazbe.
“To je svrstalo hip-hop na razinu na kojoj je i trebao biti, sa svim ostalim velikim glazbenim pravcima”, kaže Melle Mel.
Iako je danas hip-hop bitno drugačiji nego u vremenima kada je nastajao, njegovi “roditelji” optimistično gledaju u njegovu budućnost.
“Ne možete zaustaviti nezaustavljivo, ne možete ubiti besmrtno”, rekao je Master Gee.
“A to je hip-hop”.
(Hina)
foto: YouTube (screenshot)
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?