Mastercard je u travnju ove godine u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve proveo online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga među klijentima banaka u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina
Ključni rezultati su pokazali:
- Digitalne usluge za informiranje i komunikaciju uvelike se koriste svakodnevno, a zadovoljstvo razinom digitalizacije u zemlji i dalje raste (+3%) – čak 85% ispitanika njome je zadovoljno
- Mobitele koristimo skoro pet (4,8) sati dnevno, a interes za online plaćanje putem mobitela postoji kod otprilike 70% ispitanika
- Većinu usluga vezanih uz mobilno plaćanje koristi u prosjeku od 4 do 6% više korisnika nego lani
- Gotovo svi (97%) koriste kartice, a pritom ponešto raste (+3%) udio korisnika kreditnih kartica (58%)
- Čak devet od deset ispitanika ima i koristi beskontaktnu karticu, dok je prije godinu dana taj omjer iznosio osam od deset
- Uz to, značajna većina smatra beskontaktno plaćanje brzim, jednostavnim te zdravstveno i higijenski najsigurnijim, s jasnom namjerom da ga ubuduće koristi još više
- Pandemija koronavirusa utjecala je na češću online kupnju prehrambenih, softverskih i gaming proizvoda, ali i na manji broj onih koji ozbiljno planiraju ljetovanje u Hrvatskoj
Većina nas je zadovoljna razinom digitalizacije u zemlji, gotovo svi koristimo pametne telefone i kartice, a sve smo više skloni i novim načinima plaćanja kao što su mobilno i beskontaktno, pokazuju rezultati redovnog istraživanja MasterIndex koje je za kompaniju Mastercard provela agencija Improve.
Istraživanje je također potvrdilo da je pandemija koronavirusa utjecala na smanjenje broja onih koji planiraju ljetovanje u Hrvatskoj, ali i na češću online kupnju prehrambenih, softverskih i gaming proizvoda te preferiranje beskontaktnog plaćanja kao zdravstveno najsigurnijeg.
Zadovoljni smo razinom digitalizacije u Hrvatskoj
Čak 85% ispitanika zadovoljno je razinom digitalizacije u zemlji, što je povećanje od 3% u odnosu na studeni 2019. te nastavak ovog pozitivnog trenda. Međutim, još uvijek značajan broj ispitanika želi vidjeti više inovacija i digitalnih usluga u zdravstvu, javnoj upravi, obrazovanju te sudstvu.
Kad je riječ o osobnoj uporabi digitalnih usluga, na prvom je mjestu mobitel s internetom te online chat, zatim online kupnja, elektronička pošta te društvene mreže i internetske tražilice. Ove usluge najkorištenije su i na dnevnoj bazi, izuzev online kupnje koju većina ispitanika vrši na mjesečnoj razini.
Usluge vezane uz mobilno plaćanje koristimo više nego prošle godine
Većinu usluga vezanih uz mobilno plaćanje koristi u prosjeku od 4 do 6% više korisnika više nego lani. Jedina iznimka je plaćanje putem SMS-a koju koristi 4% manje korisnika u odnosu na zadnje istraživanje.
Rezultati su pokazali da gotovo tri četvrtine korisnika kartica provjerava stanje svog računa i kartične troškove preko mobitela. Gotovo jednak broj koristi plaćanje putem SMS-a, dok 59% koristi mobilno bankarstvo. U manjoj mjeri korisnici kartica koriste plaćanje putem usluga teleoperatera te m-novčanik.
Čak 9 od 10 nas plaća beskontaktno
Beskontaktno plaćanje sve je popularnije pa nas tako čak devet od deset ima i koristi beskontaktnu karticu, dok je prije godinu dana taj omjer iznosio osam od deset.
Uz to, čak 60% korisnika kartica beskontaktno plaća barem tri do pet puta tjedno, što je povećanje od 5% u odnosu na lani. Iako se sve više plaća beskontaktno, ispitanici bi voljeli da takvo plaćanje bude omogućeno u još većoj mjeri, a prvenstveno u supermarketima i dućanima, restoranima i kafićima te javnom prijevozu.
Na beskontaktno se plaćanje gleda sve pozitivnije – čak 82% korisnika kartica smatra ga uistinu brzim i jednostavnim, a 61% ga definitivno namjerava koristiti češće ubuduće. Uz to, ovaj način plaćanja smatra se i najsigurnijim kad je u pitanju zdravlje i higijena.
Gotovo svi koristimo platne kartice
„U Hrvatskoj i dalje gotovo svi koristimo kartice, no iako ponešto raste udio korisnika kreditnih kartica još se uvijek osjetno više koriste debitne kartice. Drago nam je vidjeti i da raste broj korisnika koji plaćaju beskontaktno jer je upravo to najsigurniji način plaćanja i naša preporuka za vrijeme trajanja korona-krize, ali i poslije“, istaknula je Helena Šekerija iz Mastercarda.
Većina nas koristi kartice za online kupnju te m-bankarstvo za plaćanje računa
Značajna većina ispitanika barem povremeno koristi kartice prilikom online kupnje, što je jednako kao i u studenom 2019.
Istraživanje je pokazalo još jednu zanimljivost, a to je da internetsko bankarstvo više nije najčešći način plaćanja računa – to je sada mobilno bankarstvo s 51% korisnika u odnosu na 42% korisnika e-bankarstva.
Porast korištenja mobilnog bankarstva u ovu svrhu iznosi čak 12% u odnosu na prošlu godinu, a još uvijek nije zanemariv ni udio onih koji račune plaćaju isključivo u fizičkim poslovnicama. Kao glavna prepreka plaćanju računa online ističe se navika plaćanja u gotovini.
Korona-kriza utječe na online kupnju i planove za ljeto
Pandemija koronavirusa negativno je utjecala na online kupnju avionskih karata, ulaznica za kulturna događanja i turističkih aranžmana koje je otprilike dvije trećine ispitanika kupovalo manje nego inače, dok se veća potražnja javila za prehrambenim, softverskim i gaming proizvodima.
Odjeća, potrošačka elektronika i kućanske potrepštine još su uvijek najpopularnije stavke koje se kupuju online.
Korona-kriza i neizvjesnost koju ona donosi utjecali su i na to da samo 23% ispitanika ozbiljno planira ljetovanje u Hrvatskoj, što je za čak 33% manje nego lani. Ipak, još gotovo trećina ispitanika (31%) planira ljetovanje u zemlji, ali nisu posve sigurni hoće li to i realizirati.
Kao glavne razloge za neplaniranje ljetovanja na Jadranu, ispitanici ističu financijsku nesigurnost, činjenicu da žive na priobalju te utjecaj pandemije – bilo da ne vjeruju u njen završetak do početka ljeta ili pak zato što se sigurnije osjećaju doma i nastoje smanjiti rizik od zaraze.