Objavljen je uzrok pada drona. Na pressici pokazali 3D model bombe: “Eksplodirala je”
Dovršena je istraga o padu vojne letjelice koja se prije više od mjesec dana srušila na Zagreb, a rezultate Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu objavljuje u 11 sati.
Javnosti se obraćaju županijski državni odvjetnik u Županijskom državnom odvjetništvu u Zagrebu Jurica Ilić, načelnik Sektora Kriminalističke vojne policije, brigadir Jadranko Karlušić, glavni vojni zrakoplovni istražitelj brigadir Mario Počinok, ujedno čelnik Povjerenstva za istragu pada bespilotne letjelice u Zagrebu, načelnik Odjela za nadzor ispravnosti i upravljanje klasom V u Logističkom operativnom središtu, Zapovjedništvo za potporu OS RH, bojnik Mile Tomić, i glavna vještakinja za požare i eksplozije, Centar za forenzična ispitivanja, istraživanja i vještačenja “Ivan Vučetić” Ivana Bačić.
Nova TV je sinoć objavila da je letjelica bila dorađivana i da je nosila bombu. Kako su naveli, letjelica je imala bombu ugrađenu umjesto kamere. Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu izdalo je naloge za provođenje više vrsta vještačenja, a zatraženo je i mišljenje zrakoplovno-tehničke struke. Očekuje se da će na presici javnosti biti pokazano iono što je ostalo od bombe. Trebalo bi biti jasnije je li uistinu bila napunjena s 40 kilograma eksploziva te što je točno eksplodiralo.
Na početku ŽDO objašnjava po kojem članku Zakona drže presicu pa onda prepričavaju svoja stara priopćenja.
Vršena su kemijsko-fizikalna vještačenja, balistička vještačenja i mišljenje vojne struke, kaže se. Iz ŽDO-a podjsećaju da su već objavili da su balistička vještačenja ukazala da se u letjelici nalazila bomba.
“Danas iznosimo dio koji se odnosi na pad letjelice, dok je dolazak letjelice u nadležnosti drugih tijela i tu se izvidi nastavljaju.”
Riječ preuzima brigadir Jadranko Karlušić.
Kaže kako je šteta od pada drona procijenjena na 600.000 kuna. Dodaje i kako je očevid proveden na četiri lokacije, odnosno na mjestima pada drona i padobrana. “Mjesto je snimljeno dronom, izuzete su snimke videonadzora koje nažalost nisu zabilježile sam pad”, kaže Karlušić.
Sada govori brigadir Mario Počinok koji će govoriti o padu letjelice i uzroku pada.
O letjelici
Prvo govori o samoj letjelici.
“Letjelica je bila strogo čuvana tajna u Sovjetskom savezu. Ona je namjenjena za dubinsko izviđanje s taktičkog, operativnog i strateškog levela. Ona ima visoke performanske što se tiče letnih karakteristike, leti visokim podzvučnim brzinama od 900 do 1200 km/h. Visina s kojom može povesti snimanja kreće se do 6000 metara. Broj promjena smjerova je tri. Vrijeme lansiranja je do 15 minuta, lansira se pomoću posebnog vozila i raketnim pogotonom a kasnije preuzima mlazni pogon”, govori Počinok. “To je potpuno automatiziran stroj koji obavlja funkciju izviđanja i snimanja”, dodaje.
O uzroku pada
“Letjelica je imala od brzinu 860 do 950 km/h, držala je konstantan kurs od 244 stupnja. U Hrvatski prostor ušla je u 22:57. Letjelica slijeće pomoću padobrana, ne klasično. Na osmom do 1341 m letjelica je krenula u promjenu svog uzdužnog položaja na gore, to znači da se dovodi u idealne uvjete za slijetanje. Istovremeno iz pogona se isključuje motor i aktivira se kočeći padobran u zadnjem dijelu letjelice te se on aktivira i letjelica izbacuje višak goriva. Na zadnjem radarskom zapisu letjelica je došla do visine od 1200 metara i brzine 90 km/h, to odgovara normalnoj proceduri”, govori.
Sad opisuje kako izgleda normalan proces slijetanja.
“Otkačuje se kočeći padobran i aktivira se glavni padobran. Potrebno je stvoriti novo hvatište koje će osigurati da letjelica iz okomitog prijeđe u horizoltalni položaj, radi se novo hvatište, izvlađi se retrorakete, letjelica prelazi u horizontalni položaj. Ustabilizira se normalno propadanje od 6 m/s, izbacuje se amonijak i aktivira se stajni trak. Aktivira se retroraketa, to je normalna pocedura”, kaže.
Prelazi na ono što se dogodilo u padu letjelice u Zagrebu.
“U našem slučaju se dogodilo da je u procesu aktiviranja glavnog padobrana jednostavno nije bilo mehaničke veze između letjelice i padobrana. Retroraketa je ostala u ležištu. Posljedica je bilo isklizavanje iz padobrana.” Kaže da se retroraketa aktivirala tek pri padu i da to objašnjava bijelu svijetlost koja se pojavila. “Zaključak je da je letjelica bila održavana u vrlo dobrom stanju. Motor pri udaru nije radio. Kutija za snimanje je nađena bitno oštećena, ali medij na koji se snima zapis je bio potpuno uništen i nije bilo šanse za oporavak”, rekao je.
Povjerenstvo je zaključilo da je uzrok pada narušen slijed automatskog slijetanja u dijelu kod aktiviranja glavnog padobrana zbog nepostojanja kompletnog sustava veza između letjelice i glavnog padobrana, naveo je.
O bombi
Riječ preuzima bojnik Mile Tomić koji govori o bombi.
Kaže kako je na bombi pronađen upaljač i pokazuje fotografiju. “Nedvojbeno je utvrđeno da se radilo o krhotinama aviobombe OFAB 100-120”, rekao je. Pokazuje slike krhotina bombe. Rekao je da je bomba eksplodirala pri padu.
Sada govori Ivana Bačić. glavna vještakinja za požare i eksplozije iz Centra za vještačenje “Ivan Vučetić”.
“Na fragmentima i u krateru nisu pronađeni vojni eksplozive, ni privredni eksplozivi”, rekla je. “Potvrđena je prisutnost amonijaka na mjestu pada”. Kaže i kako su pronađeni tragovi kerozina s letjelice.
“Prilikom udara došlo je do eksplozije eksplozivnog sredstva, to pokazuje nastanak kratera, raspršivanje zemlje i kamenja…”, rekla je.
“Originalna aviobomba bi trebala sadržavati 40 do 46 kila vojnog eksploziva TNT-a za kojeg bi karakterističan bio nastanak zacrnjenja”, kaže pa dodaje da sve ukazuje da u bombi nije bilo toliko eksploziva. Eksploziv ne pripada skupini tradicionalnih vojnih ili privednih eksploziva.
“Korištena je visokoenergetska, ali nekonvencionalna tvar koja je u eksploziji u potpunosti razgrađena što onemogućava njezinu identifikaciju”, kazala je.
Sljedeći je na redu sudski vještak Zlatan Novak za forenzičke 3D rekonstrukcije. Na temelju karakteristika i specifikacija napravljen je 3D model bombe.
Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?