U Španjolskoj je rezanje pršuta posao koji donosi novac i prestiž, no muški je to svijet u koji su žene tek zakoračile.
Vrhunske rezače pršuta, proizvoda kojima se Španjolska ponosi, angažiraju najbolji restorani, organizatori vjenčanja ili drugih blještavih događaja.
Ipak, među tim “rock zvijezdama” mesne industrije, žene su rijetkost.
Prva “cortadora”
Puri Garabaya (31) prva je ‘cortadora’ (rezačica) koja je sudjelovala u finalu španjolskog prvenstva rezača pršuta prošli vikend.
Nije pobijedila, ali je prije natjecanja agenciji AFP izjavila da je već i njezin plasman u finale ključan za žene. “Sada vide da i one mogu dospjeti ovdje”.
Za tu odabranu skupinu rezanje pršuta je umjetnost. ‘Fete’ su toliko tanke da su gotovo prozirne.
Da bi ‘cortador’ postao majstor, mora biti sposoban transformirati rezanje u osjete, sklad i emocije, kaže Florencio Sanchidrian koji je pršute rezao za Roberta de Nira i Ala Pacina, papu Ivana Pavla II., španjolskog kralja i bivšeg američkog predsjednika Baracka Obamu. Zarađivao je 3500 eura po pršutu, nekad i više.
“Mi smo kao male rock zvijezde, svatko od nas ima svoju reputaciju”, kaže Raquel Acosta, još jedna cortadora.
S 27 godina ona je, kao i Garabaya, pionirka u tom vrlo muževnom poslu.
Raditi je počela u pršutarnici u Salamanci i u to doba “nije čula da postoji ijedna cortadora koja je sudjelovala na natjecanjima”. “Nije postojao čak niti ženski rod imenice cortador”.
Od tada je prezentirala slavni iberijski pršut na događanjima u Berlinu, Parizu, Marseilleu i Londonu, prigoda koja je ženama prije bila “nezamisliva”.
Unatoč tomu, kaže Acosta, na toj najvišoj razini rezačica pršuta i dalje je jako malo.
“Žene moraju mnogo teže raditi da uđu u taj svijet”, priznaje Manuel Pradas, stručnjak u tom sektoru.
“Pršut se dugo rezao vrlo rudimentarnim načinom, što je odraz španjolske ‘šovinističke’ prošlosti”, dodao je.
Ali se na prijelazu stoljeće pojavio “novi imidž cortadora koji zna različite tehnike rezanja i fokusira se na prezentaciju u nastojanju da posao postane ugledniji”.
To je omogućilo da žene, koje kažu da režu s više finesa nego muški kolege, uđu u svijet rezača pršuta.
U vrijeme kada su prava žena više nego ikada na dnevnom redu, proizvođači pršuta, hoteli i televizijski lanci nastoje to iskoristiti.
Pradas, primjerice, ima agenciju s 25 rezača pršuta, a među njima je i sedam ‘cortadora’.
(Hina)
foto: Pixabay (ilustracija)