Nacionalni portal logo za ljude sa stavom, portal sa stavom!

Sada proljeće

“Što je na vašem stolu?” EU upozorava na sve veći problem krivotvorenja hrane i pića potaknut rastom e-trgovine

Prošle godine vlasti su diljem EU-a zaplijenile krivotvorene prehrambene proizvode u vrijednosti od 91 milijun eura

Objavljeno 11.06.2025
Dorotea Hajduković

  • Prošle godine vlasti su diljem EU-a zaplijenile krivotvorene prehrambene proizvode u vrijednosti od 91 milijun eura
  • Pronađena lažna hrana i piće koji sadrže opasne tvari uključujući metanol, živu i otrovne pesticide
  • Vina i jaka alkoholna pića suočavaju se s jednom od najviših stopa krivotvorenja, s godišnjim gubitkom u prodaji od 2 289 milijuna eura i gotovo 5 700 radnih mjesta u EU. Samo u Hrvatskoj svake se godine u ovom sektoru gubi 10 milijuna eura prodaje i više od 155 radnih mjesta.
  • Oznake zemljopisnog podrijetla su oznaka vjerodostojnosti. Europska unija ima više od 3 600 registriranih proizvoda zemljopisnog podrijetla

Povodom Svjetskog dana borbe protiv krivotvorina, Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) pokrenuo je kampanju Što je na vašem stolu?, upozoravajući na zabrinjavajuću pojavu krivotvorene hrane i pića diljem EU-a. Inicijativa je pokrenuta nakon što su nedavna izvješća pokazala da krivotvorenje u sektoru hrane i pića predstavlja sve prisutniju prijetnju i rizik. Uz zdravlje potrošača, na udaru su i europska gospodarstva, radna mjesta i kulinarsko nasljeđe.

Iako javnost često povezuje krivotvorene proizvode isključivo s luksuznom robom ili sektorom odjeće i mode, stvarnost je znatno ozbiljnija. Prema Istraživanju o procjeni prijetnje kaznenih djela protiv intelektualnog vlasništva (OCTA) iz 2022. godine, prehrambeni proizvodi – posebno kolačići, tjestenina, čips i slatkiši – bili su druga najzaplijenjenija kategorija proizvoda na vanjskim granicama EU-a 2020. godine.

Izvješće Europola o procjeni prijetnje od ozbiljnog i organiziranog kriminala Europske unije za 2025. godinu (SOCTA) naglašava da je rast e-trgovine krivotvoriteljima omogućio nove načine distribucije lažnih prehrambenih artikala, što potrošačima sve više otežava prepoznavanje autentičnih proizvoda. Krivotvoritelji manipuliraju oznakama i pakiranjima hrane te prilagođavaju proizvodne procese, ciljajući na proizvode visoke vrijednosti. Izvješće SOCTA za 2021. otkriva da lažni prehrambeni proizvodi sadrže opasne tvari poput metanola, žive, fipronila i raznih insekticida ili pesticida.

Operacije policijskih snaga na terenu također su razotkrile razmjere problema. Zajednička operacija Europola i Interpola OPSON, koja se provodi svake godine, u prošlog godini je rezultirala zapljenom krivotvorenih i nekvalitetnih prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 91 milijun eura, od toga 22 000 tona hrane i 850 000 litara pića. Operacija je također rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim tijelima. EUIPO pruža podršku operaciji kroz stručnost u području intelektualnog vlasništva, obuku i suradnju s tijelima za provedbu zakona.

Krivotvorena hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je opskrbiti potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno podržavati zakonite tvrtke koje podržavaju standarde kvalitete EU-a. Ovo je bitka koju moramo voditi zajedno: vlasti, proizvođači i potrošači podjednako“, rekao je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.

Vino, jaka alkoholna pića i izgubljeni milijuni

Krivotvorenje pića, a posebice alkoholnih pića, i dalje je značajan problem, a organizirane kriminalne skupine koriste sofisticirane metode za prevaru potrošača. Krivotvoritelji često ponovno koriste originalne boce ili ispisuju lažne naljepnice za postavljanje na prazne boce, što potrošačima i nadležnim tijelima otežava razlikovanje između legitimnih i lažnih proizvoda.

Prema podacima EUIPO-a, sektor vina i žestokih pića bio je jedan od najpogođenijih krivotvorenjem u razdoblju od 2013. do 2017. godine. Ukupno je zbog krivotvorenja godišnje izgubljeno 2 289 milijuna eura u prodaji i uništeno gotovo 5 700 radnih mjesta u EU. Gubitak poreznih prihoda od tih proizvoda također je bio znatan i iznosio je 2 068 milijuna eura.

Među najčešće prijavljenim zemljama podrijetla krivotvorene hrane i pića zaplijenjenih na vanjskoj granici EU-a 2019. i 2020. godine bile su Kina i Turska.

Oznake zemljopisnog zemljopisa više su od etikete

Industrija hrane i pića kamen je temeljac gospodarstva EU-a koji značajno pridonosi regionalnom razvoju, zapošljavanju i stvaranju radnih mjesta, a u središtu borbe protiv krivotvorenja su i oznake zemljopisnog podrijetla (GI) – znakovi koji potrošačima jamče autentičnost i kvalitetu proizvoda, a istovremeno pomažu proizvođačima da bolje plasiraju svoje proizvode na tržište. Oznake štite nazive proizvoda koji potječu iz određenih regija i posjeduju kvalitete ili karakteristike koje su u osnovi posljedica tog zemljopisnog okruženja.

Sustav zemljopisnog podrijetla EU-a uključuje oznake zaštićene oznake izvornosti (PDO), zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla (PGI) i zajamčeno tradicionalnog specijaliteta (TSG). Ovi certifikati čuvaju bogatu europsku kulinarsku baštinu i potrošačima daju jamstvo autentičnosti i kvalitete. Trenutačno Europska unija ima preko 3600 proizvoda registriranih kao oznaka zemljopisnog podrijetla. Francuska, Italija i Njemačka prednjače u proizvodnji i potrošnji proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla, pri čemu samo Francuska čini gotovo 32% prodaje proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla u EU-u. Vino čini 54% ukupne potrošnje EU-a s oznakom zemljopisnog podrijetla, što ga čini posebno osjetljivim na krivotvorenje, a  krivotvorenjem su uvelike pogođeni i maslinovo ulje, pivo, meso, sir i mliječni proizvodi.

Kako se zaštititi?

Kampanja EUIPO-a “Što je na tvom stolu?” pruža praktične savjete stanovnicima Europske unije o tome kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda. Dodatno, ona potiče potrošače na oprez i informiranost te pruža praktične savjete kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda:

  • kupujte isključivo od provjerenih trgovaca i službenih distributera i na službenim web stranicama.
  • obratite pažnju na oznake autentičnosti, poput PDO, PGI i TSG.
  • provjerite logotipove na pakiranjima, pravopis i detalje etikete.
  • koristite QR kodove, holograme i druge tehnologije za provjeru izvornosti.

EUIPO je objavio tehnološki vodič za borbu protiv krivotvorina i piratstva koji uključuje više od 40 tehnologija koje mogu pomoći vlasnicima tvrtki u zaštiti njihovih robnih marki. 

Kriminal koji prelazi granice

Krivotvorenje hrane i pića te zlouporaba oznaka zemljopisnog podrijetla značajan je i ozbiljan kriminal s kojim se treba uhvatiti u koštac na međunarodnoj razini. EUIPO je aktivno uključen u borbu protiv krivotvorina diljem EU-a. Kao dio svojih napora, surađuje s raznim organizacijama i tijelima za provođenje zakona, uključujući policijske službenike i nositelje prava, kako bi poboljšao prekograničnu suradnju i provedbu u Europi.

Operacije visokog profila kao što je OPSON – što na starogrčkom znači ‘hrana’ – pomažu u uklanjanju krivotvorene i nekvalitetne hrane i pića s tržišta. U izdanju 2024. godine, operacija OPSON, koju koordiniraju Europol i Interpol u suradnji s različitim tijelima za provođenje zakona u 29 zemalja u Europi, kao i proizvođačima hrane i pića, dovela je do zapljene 22 000 tona hrane i oko 850 000 litara (uglavnom alkoholnih) pića, u vrijednosti od 91 milijun eura. Operacija je također rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim tijelima u vezi s krivotvorinama. Kao dio ovih operacija, EUIPO pruža ekspertizu o pravima intelektualnog vlasništva – posebno o zaštitnim znakovima i zemljopisnim oznakama – dok također nudi obuku i blisku suradnju s tijelima za provedbu u borbi protiv krivotvorenja.

Krivotvorenje hrane i pića nije izolirani slučaj, već dio šireg fenomena organiziranog kriminala i aktivnostima koje podrivaju zakonito poslovanje, ugrožavaju zdravlje potrošača i pomažu u financiranju drugih vrsta ozbiljnog kriminala, poput trgovine drogom, pranja novca, kibernetičkog kriminala, prijevare, pa čak i terorizma. 

O EUIPO-u 

Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) jedna je od najvećih decentraliziranih agencija Europske unije sa sjedištem u Alicanteu u Španjolskoj. EUIPO upravlja registracijom zaštitnih znakova EU-a od 1994. i dizajna od 2003., a oba su prava intelektualnog vlasništva koja pokrivaju 27 država članica Europske unije. Agencija je svom portfelju 2023. dodala još jedno pravo intelektualnog vlasništva, oznake obrtničkog i industrijskog zemljopisnog podrijetla. EUIPO također provodi aktivnosti suradnje na razini EU-a i međunarodnoj razini kako bi stvorio jednake uvjete za sve u svijetu intelektualnog vlasništva i domaćin je Europskom opservatoriju za povrede prava intelektualnog vlasništva. Godine 2024. EUIPO je po peti put rangiran kao najinovativniji ured za intelektualno vlasništvo na svijetu.

Tagovi: hrana, krivotvorena roba, krivotvorine, piće, vino,

Imate više informacija o ovoj temi, želite li komentirati, napisati reakciju ili želite prijaviti pogrešku u tekstu?
Poziv

VIŠE IZ KATEGORIJE